Tűz- és munkavédelmi oktatások – általános oktatási tematika alkalmazása?


A munkavédelmi törvény felhatalmazása alapján a 2024. februárban hatályba lépő 6/2024 (II. 8.) NGM rendelet meghatározza azok körét, akik esetén a munkavédelmi oktatást a munkavédelmi tematika átadásával is lehet teljesíteni a munkáltató részéről.

A rendelet 1. § (a)-(b) bekezdése alapján, valamint ezt kiegészítendő, a nemzetgazdasági miniszter által 2024. februárban kiadott általános oktatási tematika alapján ez kizárólag az irodában és távmunkában információtechnológiai és számítástechnikai eszközzel végzett tevékenységre, munkakörre vonatkozik, valamint az ezt kiegészítő tevékenységekre (pl. nyomtatás, postázás). Tehát nem teljesíthető a munkavédelmi oktatás fizikai dolgozók, illetve főtevékenységként nem irodai munkát végzők esetén (pl. területi képviselők, alkuszok, ingatlanközvetítők, raktárosok – ahol a számítástechnikai eszközzel végzett tevékenység csak kiegészítő része a tényleges munkának, de a teljes munkaidőre lebontva a 4 órát nem éri el).

Azonban ez könnyebbséget jelenthet azoknak a kis létszámú, mikro-vállalkozásoknak, akik pl. családi vállalkozás keretében elsősorban képernyő előtti munkavégzéssel „keresték kenyerüket” (pl. programozók, könyvelők), főleg ha a vállalkozásban foglalkoztatottak száma (családtagokkal együtt) nem éri el az 5 főt.

Az általános oktatási tematika alkalmazásakor a következő fontos szabályokat kell követni, figyelembe venni:

  • Az oktatási tematika átadása teljesíthető bármilyen formában (pl. kinyomtatva, e-mailben elküldve, a cég megosztott mappájában közzé téve, a miniszter honlapján közzétett tematika linkjének elküldésével stb.).

  • A munkáltatónak azonban emellett gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló az ismeretanyagot elsajátítja és alkalmazza. Az ismeretanyag elsajátítását az általános oktatási tematika 2. számú mellékletében található teszt kitöltésével, javításával és személyi anyagban való tárolásával tudja igazolni a munkáltató. Az általános adatvédelmi szabályok alapján ezt a kilépéstől számított 5 évig kell megőrizni (a korábbi oktatási naplókhoz hasonlóan).

  • A munkáltatónak az ismeretanyagot ki kell egészítenie azokkal a kockázatokkal, amelyeket a munkahely jellegéből, vagy a tevékenységéből adódóan külön megállapítottak a kockázatértékelés- dokumentációban (pl. zajos munkakörnyezet, biológiai kockázatok, kiemelt pszichoszociális kockázatok stb.). Ezekről külön oktatást kell tartani, vagy külön oktatási anyagot, oktatási tematikát biztosítani.

  • A 9/2015. (III. 25.) BM rendelet a (röviden) tűzvédelmi szakmai képesítési követelményekről előírásai alapján az 5 főnél több munkavállalót foglalkoztató munkáltatóknál változatlanul legalább középfokú tűzvédelmi képesítéssel rendelkező személy, vagy az általa külön kioktatott személy tarthat tűzvédelmi oktatást. Ebből kifolyólag belépéskor, valamint évente a tűzvédelmi oktatás továbbra is kötelező!


  • Fontos megjegyezni, hogy az általános oktatási tematika alkalmazása lehetőség, nem kötelező, a munkáltató dönthet úgy, hogy továbbra is az általa megbízott munkavédelemmel és tűzvédelemmel foglalkozó céget kéri fel az oktatások megtartására, illetve az oktatási tematika, oktatási anyag elkészítésére, frissítésére.

    A fentieket figyelembe véve minden munkáltatónak magának szükséges mérlegelnie, hogy milyen megoldást, vagy megoldásokat alkalmaz a kötelező tűz- és munkavédelmi oktatások biztosítására.


    Kérdése van a munkavédelmi szabályokkal, vagy oktatással kapcsolatban?
    Lépjen velünk kapcsolatba!